Usytuowanie wiaty garażowej- cztery warianty.
W celu obniżenia kosztów budowy często decydujemy się na projekt niewielkiego ekonomicznego domu bez podpiwniczenia i garażu, kwestię ewentualnej wiaty czyli zadaszenia na samochód pozostawiając na później. Jak jednak wynika z praktyki projektowej, warto o takim zadaszeniu i jego lokalizacji względem budynku ogrodzeń, bramy i furtki pomyśleć już w momencie lokalizacji budynku mieszkalnego na mapach. Usytuowanie wiaty garażowej ma przecież kluczowe znaczenie dla funkcjonalności podjazdu i podwórka.
W dalszej części tego artykułu prezentujemy cztery warianty najpopularniejszych lokalizacji carpotrów na działce. Przedstawimy dobre i złe strony konkretnych rozwiązań i radzimy jak rozwiązać problemy, które mogą się pojawić.
Wariant 1 – to sytuacja w której front wiaty zrównany został z ogrodzeniem.
Wjazd na posesję bezpośrednio z drogi lub ulicy. Wiata musi być solidnie zamknięta bramą dwuskrzydłową otwieraną lub garażową roletową podnoszoną do góry. Rozwiązanie dobre dla niewielkich miejskich lub podmiejskich działek.
Plusy:
- niewątpliwa oszczędność miejsca, nie ma konieczności wygospodarowania miejsca do np. zawracania
- możliwość wykonania ogrodzenia, bramy wraz z wiatą jako jednej inwestycji;
- jest to oryginalne nie typowe rozwiązanie;
- dobrze wykonany kompleksowy i pasujący do architektury domu projekt wiaty i ogrodzenia może stanowić naprawdę piękną wizytówkę posesji.
Minusy:
- Wyjazd z wiaty bezpośrednio na jezdnię.
Rada: parkuj do wiaty tyłem; zamontuj lustro, które da ci możliwość oceny sytuacji na jezdni i chodniku. - Jeżeli nie wykonamy dodatkowej bramy w ogrodzeniu, podjazd autem bezpośrednio pod dom jest niemożliwy.
Rada: wariant ten stosuj gdy odległość domu od ulicy jest niewielka do ok. 20m, zamontuj szeroką furtkę (min 110cm) tak aby np. nowo zakupionych mebli czy agd nie trzeba było nosić przez wiatę. - Brak możliwości wjazdu na podwórko to brak dodatkowych miejsc parkingowych.
Rada: upewnij się, że jest możliwość parkowania na chodniku, poboczu (sprawdź u zarządcy drogi czy takie zakazy nie są planowane); kiedy spodziewasz się gości znajdź parking w pobliżu; „żyj dobrze” z sąsiadami – w razie potrzeby nie dojdzie do niemiłych rozmów na temat zastawionej bramy. - Mocno wysunięta do przodu posesji wiata może „górować” kompozycyjnie nad bryłą budynku.
Rada: projekt wiaty musi być lekki i korespondujący z architekturą budynku; jeżeli do swojej posesji dojeżdżasz przeważnie z jednego kierunku (od strony miasta, głównej drogi) usytuuj wiatę po drugiej stronie budynku tak aby to dom był widoczny jako pierwszy;
Wariant 2 – to sytuacja w której front wiaty został zrównany lub prawie zrównany z elewacją frontową budynku.
W tym wypadku wiata i budynek są prawie w jednej linii. Wiata „zamyka” optycznie podwórko i najczęściej to obok niej przechodzimy do części ogrodowej. Najwygodniejsza komunikacja wiaty z wejściem do domu.
Plusy:
- możliwość parkowania obok/przed wiatą;
- możliwość zawrócenia na posesji i wyjazdu przodem na ulicę;
Minusy:
- usytuowanie wiaty stanowi kompozycyjną konkurencję dla budynku;
- często gotowe projekty zadaszeń nie pasują do architektury domu;
Rada: pomyśl o indywidualnym projekcie carportu dostosowanego proporcjami, materiałami, wielkością, kolorystyką do twojego domu.
Wariant 3- wiata dostawiona do bocznej elewacji budynku.
Konstrukcja wiaty opiera się na ścianie budynku.
Plusy:
- oszczędność miejsca;
- oszczędność kosztów;
- dobrze zaprojektowane zadaszenie może stanowić ciekawy element rozbudowy bryły domu.
Minusy:
- Źle dobrany projekt wiaty może oszpecić budynek
Rada: najlepiej zaplanować carport już na etapie projektu domu.
Wariant 4- front wiaty zrównany z elewacją tylną/ ogrodową budynku.
W tym wariancie wiata stoi za domem/na tyłach posesji i staje się najbardziej widoczna od strony ogrodu.
Plusy:
- zyskujemy więcej przestrzeni;
- zyskujemy dodatkowe miejsca do parkowania;
- wiatę możemy wykorzystywać również jako „schowek ogrodniczy”- powieszone na ścianach podstawowe narzędzia ogrodnicze czy wąż nie będą bardzo przeszkadzać;
- na tyłach wiaty możemy dobudować domek ogrodowy lub schowek na drewno do kominka
- ładna drewniana konstrukcja otoczona zielenią i obrośnięta pnączem będzie stanowić uatrakcyjnienie ogrodu;
Minusy:
- konieczność zbudowania dłuższego dojazdu do wiaty (więcej nawierzchni utwardzonej);
Rada: zastosuj ażurowy przejazd; - długi prosty przejazd stwarza pewną monotonię nawierzchni,
Rada: zastosuj na nawierzchni wyraźny wzór, który przełamie wrażenie „korytarza” do wiaty.
A TERAZ UWAGI KOŃCOWE. PAMIĘTAJ:
- zewnętrzny promień skrętu samochodu osobowego to 6m.
Rada: wyrysuj ten promień na planie lub w terenie i dokładnie sprawdź czy z twojej wiaty da się swobodnie bezpiecznie wyjechać, czy można wygodnie zaparkować na podjeździe. Ewentualne nieprawidłowości koryguj usytuowaniem wiaty garażowej lub/i szerokością nawierzchni.
- carport zlokalizowany bezpośrednio za budynkiem od strony północnej może (choć nie musi) wysychać powoli i z czasem pokryć się zielonkawym nalotem.
Rada: sprawdź czy wiata nie będzie dodatkowo zacieniana przez stojące obok budynki czy drzewa; - budowa wiaty drewnianej wiąże się z koniecznością zgłoszenia takiego zamiaru jej do urzędu gminy oraz spełnienia warunków przewidzianych w przepisach dla zadaszonych miejsc postojowych;
Rada: sprawdź starannie przepisy jakie obowiązują w czasie gdy chcesz wybudować wiatę.
Drewniany carport chroni samochód przed słońcem, śniegiem i deszczem. Oszczędza zatem nasz czas i pieniądze. Projektów gotowych carportów jest wiele i można naprawdę wybierać w oryginalnych często wiatach. Warto jednak zawsze wybrać projekt, który będzie pasował do istniejącej już architektury budynku, ogrodzenia i innych elementów naszej posesji.
Projektowanie ogrodów to jak widać zagadnienia nie tylko botaniczno- przyrodnicze, ale również, a czasem przede wszystkim, techniczne rozwiązywanie funkcjonalności i estetyki przestrzeni.